Ubi Keledek Ungu

Ini namanya ubi keledek ungu. Lain sikit daripada ubi-ubi keledek yang biasa ditemui dikedai-kedai ataupun pasar.

Ubu keledek ungu-Purple sweet potato

Isinya berwarna ungu.

Aku dapat ni daripada mak ayah aku, diambil ketika mereka pulang ke kampung tempoh hari.

Ubi keledek ungu ni, nak makannya.. rebus je macam ubi keledek biasa. Makan kosong macam tu boleh, makan cicah gula pun boleh.

Makan cicah gula, feveret aku. Rasa lemak-lemak camput manis gula. Dari zaman kanak-kanak lagi, memang macam tu lah style aku makan ubi keledek. Hehehe.

Orang kata makan ubi keledek ni boleh membantu mengurangkan perkembangan sel kanser, tak kurang juga ia mampu menstabilkan penyakit kencing manis serta meningkatkan daya ingatan.

Betul ke tak, wallahualam. Yang aku tahu.. makan ubi keledek sedap. Tapi kalai buat kuih mek comel, lagi sedap. Hee.

Written by Hafiz Rahim

Social geek. Ambassador of the Planet Vegeta and alliance of the Autobot.

  • 6 Comments

    Leave a Reply
    1. Jarang tengok ubi keledek tempatan warna ungu..
      biasanya ubi keladi je yang warna ungu.

      Ubi rebus cicah gula memang sedap, tambahkan kelapa parut dan gula melaka. Sedap makan panas-panas.

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Khair Fobia

    Bila Bateri Kereta Kong