DIY Racun Rumput Guna Cuka Masakan

Sebelum ni memang banyak nampak iklan-iklan racun rumput liar yang melekat ditiang-tiang letrik berhampiran rumah kita. Tapi tak terfikir langsung sebenarnya racun rumput yang efektif boleh dibuat secara DIY dirumah sahaja.

Kredit kepada Lucius Maximus kerana berkongsikan info ini. Serius, bagi aku yang baru mengetahui tentang DIY ini terasa sangat kagum bila tahu apa yang diperlukan untuk mematikan rumput-rumput liar hanyalah.. cuka masakan!

Berikut adalah perkongsian daripada beliau.

Rumah yang aku beli baru-baru ini adalah ruang tanah sikit, tak besar mana tapi dalam 2 atau 3 kangkang kera macam tu.

Aku memang saja beli rumah yang ada ruang tanah sebab aku percaya, setiap manusia yang menghirup oksigen di muka bumi ini perlu menyumbang kembali kepada alam sekitar dengan menanam tumbuhan di ruang tanah mereka. Ini lebih elok dari kau beli rumah dan pantang ada ruang tanah sikit, kau simenkan sampai tak ada sekelumit pun kehijauan di situ.

Tapi masalah asas bila kau ada ruang tanah ini adalah bila ianya ditumbuhi rumput liar, lebih-lebih lagi rumah baru siap dan kau baru nak pindah masuk. Kena pula kau jenis pencinta alam sekitar macam aku dan tak suka nak guna bahan racun herbisid yang merbahaya kepada alam sekitar.

Usah gelabah, kalau tak suka guna racun herbisid macam paraquat, boleh buat herbisid organik sendiri dengan menggunakan bahan asas yang ada kat rumah.

Kau hanya perlukan cuka masakan dan sabun pencuci pinggan. Juga alat penyembur supaya senang kerja kau.

Tuang cuka masakan tu dalam alat penyembur, dan titiskan 3 atau 4 sudu besar sabun pencuci pinggan. Kemudian kau sembur sepuas hati.

Cuka masakan mengandungi asid asetik dan asid asetik ini sangatlah tidak ngam kepada kebanyakan jenis tumbuhan. Sabun pencuci pinggan tadi pula bertindak sebagai ejen pelekit yang memastikan cuka kau sembur tadi melekit elok pada tumbuhan tersebut.

Aku sembur sekali sahaja dan seminggu kemudian bila aku datang kembali, rumput liar yang hijau tadi dah jadi coklat (mati). Kerja kau seterusnya adalah bawa keluar cangkul dan kerjakan semua rumput tu. Tak susah mana pun sebab selepas seminggu akar rumput pun dah kering dan mudah dicabut.

Tak payah panggil Bangla datang meracun dan cabut rumput.

Lebihan cuka kau boleh guna untuk buat ikan masak cuka dan lebihan sabun pencuci kau guna untuk cuci pinggan (jangan kau belasah campur dalam ikan masak cuka tu pulak).

Setel.

Sebelum disembur racun rumput DIY.
Seminggu selepas disembur racun rumput DIY.

 Terbaru! Baca tweet-tweet femes di channel Telegram @tweetfemes

Written by Hafiz Rahim

Penduduk planet Bumi yang merupakan fanatik kepada Wordpress dan telah menjadi blogger separuh masa sejak tahun 2011.

One Comment

Leave a Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Cara Memasang Google Analytics Di Blog

Filem Pendek “Detour” Dirakam Menggunakan iPhone 7 Plus