in

Kenapa Pasang Penapis Air Outdoor?


Dalam entri ni tak nak lah cerita panjang-panjang. Cuma nak straight to the point je menjawab persoalan kat atas tu. Kenapa nak kena pasang penapis air outdoor? Ahaaa, soalan mudah kan. Rasanya ramai dah tahu jawapannya pun.

Iaitu.. Tak lain tak bukan, dah tentulah untuk memastikan sumber air yang dibekalkan kepada kita, bersih sebersihnya. Betul tak?

Air zaman sekarang guys, walaupun nampak jernih pada pandangan mata kasar.. belum tentu ianya bersih macam apa yang kita nak. Sesetengah tempat.. letak air dalam gelas putih pun, boleh nampak air kekuningan.

Kalau ditanya pihak pengurusan air kenapa air yang dibekalkan berwarna kuning/coklat? Katanya itu adalah lebihan aluminium, besi dan manganese yang dialirkan di dalam air jika berlaku kerja baik pulih perpaipan. “Selamat untuk diminum”.

Hmm.. Tapi, yeke selamat?

Kalau selamat pun.. persoalannya disini, sanggup ke orang minum air dengan warna kuning/coklat yang sebegitu? Macam minum air karat. Entah karat dari paip mana, bila minum.. lama-lama jadi takut rosak pulak buah pinggang. Hohoho.

That’s why la perlunya ada penapis air outdoor. Kerana, penapis air outdoor ini adalah penapisan first tier sebelum membenarkan air disalurkan ke paip-paip air dalam rumah kita. Situasi sebenar, macam kat bawah ni la..

Bila dah lalu penapis air outdoor baru nampak betapa pekatnya karat yang terkumpul. Itu baru seminggu. Kalau berbulan-bulan? bertahun-tahun? Macam mana pulak kalau yang tak pernah tapis langsung? Berapa banyak yang dah masuk perut kan. Hohoho.

Well.. Kalau kira kos harian untuk mendapatkan air bersih ni, tak mahal pun sebenarnya.

Ambil contoh macam dalam video kat atas ni, penapis air outdoor “Bamboo” daripada Coway. Kos untuk tapis air supaya jadi bersih jatuh dalam RM3.90 je sehari. Lebih murah daripada beli breakfast.

So korang nak ke nak?

Ad orang anggap RM3.90 sehari tu mahal. Tapi cuba fikir balik.. dengan RM3.90 sehari, dapat berikan sumber air yang bersih untuk kesenangan dan kesihatan kita, bukankah itu satu pelaburan yang baik? Haa.. fikir-fikirkan.

By the way, nak beli Coway “Bamboo” ni melalui online je pun dah boleh tanpa perlu berurusan dengan ejen. Korang hanya perlu ke laman web


Written by Hafiz Rahim

Social geek. Ambassador of the Planet Vegeta and alliance to the Autobot.

5 Comments

Leave a Reply
  1. Setuju sangat guna penapis air ni. Nak2 lagi bila air kat kawasan rumah kurang bersih dan rasa karat ni 😉 Mungkin boleh survey dulu sebelum beli.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *